مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» صنعت بازی سازی ایران در چه حالی است؟

طبق آخرین گزارش کافه بازار، کلمه بازی در صدر جدول جستجوهای کافه بازار قرار گرفته است. همین موضوع باعث شد به بررسی این موضوع پرداخته و ببینیم صنعت بازی سازی ایران در چه حالی است؟

در پس پرده کلمه‌ای که در میان روزانه 5 میلیون سرچ بزرگترین مرجع دانلود اپلیکیشن کشور به کرات مورد جستجو قرار گرفته؛ صنعتی چشم نوازی می‌کند که در جهان نسبت به بسیاری از صنایع همچون صنعت سینما پتانسیل درآمدزایی بیشتری دارد.

 بازی‌هایی نظیر GTA V و CALL OF DUTY مهر تاییدی بر این ادعا هستند. طبق گزارشات اعلام شده، ارزش بازار جهانی بازی های ویدیویی در سال 2018 به بیش از 137 میلیارد دلار رسیده و برای اولین بار، بازی‌های گوشی‌های هوشمند بیش از نیمی از درآمدها را متعلق به خود کرده‌اند. این جمله در بردارنده پیام مهمی است که باید روی آن تامل کرد. مسیر رشد بازار این صنعت در چند سال گذشته و همچنین پیش‌بینی‌های بازار آینده صنعت بازی در جهان، نشان از ظهور صنعتی قدرتمند‌تر از سینما می دهد.

بازی زبان مشترکی میان کل مردم جهان است. همین امتیاز ویژه‌ صنعت بازی، توان فعالیت در عرصه‌های بین المللی برای استودیوهای بازی‌سازی را محیا می‌کند.

طبق آخرین گزارشات اعلام شده توسط موسسه دایرک، تعداد بازیکنان موبایلی در کشور ما به بیش از 24 میلیون و 700 هزار نفر می رسد. زمانی که این کلمه در میان فهرست 100 جستجوی برتر در گزارش فصلی تابستان 98 کافه بازار قرار می‌گیرد؛ نشان از جایگاه بالا بازی در بین کاربران گوشی های هوشمند می دهد. کما اینکه در رتبه‌های بعدی نیز کلمات مرتبط به بازی بارها و بارها تکرار شده است.

اما نکته مهم در این است: چند درصد این بازار در اختیار بازی‌سازهای بومی است و صنعت بازی سازی ایران چه وضعیتی دارد؟

زمانی که به دنبال پاسخ این سوال بگردیم، بدون هیچ فوت وقتی متوجه خواهیم شد سهم بازی سازهای ایرانی در این بازار قدرتمند بسیار ناچیز و حتی شاید پایین‌تر از ده درصد است.

شاید عدم کیفیت لازم بازی‌های داخلی و عدم آشنایی سرمایه گذاران داخلی با صنعت بازی را بتوان به عنوان مهم‌ترین دلیل پیشرفت بازی سازهای خارجی در بازار داخلی شمرد.

همین امر موجب خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور می شود، به طوری که طبق گزارشات دایرک، تنها در بازی CLASH OF CLANS هر بازیکن ایرانی به طور میانگین 22 هزار تومان هزینه کرده است. این رقم با توجه به میزان مخاطبان این بازی مبلغ قابل توجهی است.

حال آنکه با شناخت سلیقه مخاطب و رعایت اصول و مبانی هنر بازی سازی، ضمن اینکه می توان سهم بیشتری در این بازار قدرتمند داشت؛ حتی می‌توان مانع خروج ارز از کشور شد. صد البته نباید از این موضوع فاکتور بگیریم که با ورود به بازارهای بین‌المللی زمینه ارزآوری برای کشور را نیز فراهم می‌کنیم. صادرات بازی با توجه به گرافیک‌هایی که در چند مورد بازی ایرانی مانند کوییزآف کینگز، آمیرزا و…به راحتی قابل مشاهده است. ایده‌های بکری که می‌تواند در فرهنگ ایرانی جا خوش کرده باشد، رویای دوری نیست. کافیست کمی تفکر و شناخت را بن مایه‌اش قرار دهیم تا به نتیجه برسیم.

در کنار وجود پتانسیل درآمدزایی این صنعت، نباید از دیگر تاثیرات مثبت آن غافل شد. در ماه اکتبر سال 2015، گروهی از دانشمندان در شهر واشنگتن آمریکا گرد هم آمدند تا در همایش سالیانه مغز و اعصاب شرکت کنند. یکی از مباحث پیش آمده، پیرامون بازی‌های ویدیویی و تاثیرات مختلف آن ها بود. مطالعات صورت گرفته و اظهار نظر دانشمندان در این همایش نشان می دهد که با رشد و توسعه بازی های ویدیویی، این سرگرمی نه تنها تاثیر مخربی بر ذهن فرد ندارد، بلکه باعث رشد و شکوفایی استعدادهای مختلف وی نیز می‌شود.

برای مثال در بازی های سبک استراتژی، ذهن گیمر درگیر مدیریت کردن بخش‌های مختلفی به شکل همزمان می‌شود. در نتیجه همین مساله تاثیر مثبتی بر زندگی شخصی وی به جای می‌گذارد. در نهایت، در مواجه با مسائل مختلف، قدرت تصمیم‌گیری بهتری نسبت به افراد دیگر را به فرد ارزانی می‌کند.

طبق تحقیقات ارائه شده در این همایش، بازی‌های ویدیویی نه تنها قدرت استنباط و تخیل گیمرها را بهبود می بخشد، بلکه باعث افزایش توانایی‌های یادگیری افراد می‌شود. در نتیجه گیمرها در مواجه با اطلاعات جدید، سریع تر از افراد غیر گیمر قدرت یادگیری دارند.

به علاوه تصاویر ثبت شده توسط دستگاه MRI نشان می دهد بخش هایی از مغز که برای استنباط یا ادراک فعالیت می‌کنند، در گیمرها فعالیت بیشتری نسبت به افراد عادی دارند. این آزمایش نشانگر این مسئله است که می توان از بازی های ویدیویی به عنوان ابزاری برای بهبود فعالیت های مغز استفاده کرد. نتایج به دست آمده، حتی خبر از این می‌دهد که شاید در آینده‌ای نه چندان دور بازی های ویدیویی به عنوان درمانی برای پیشگیری از آلزایمر در سالمندان مورد استفاده قرار گیرد.

طبیعتا یکی از مهمترین مراحل پیش روی استودیوهای بازی سازی، بازاریابی برندینگ است. بدیهی است که یکی از مهمترین دلایل موفقیت استودیوهای بازی سازی بزرگ دنیا همانند Supercell، برند سازی درست است. بنا به این نکته مهم لازم است کسانی که به این صنعت علاقه‌مندند، از ابتدا در زمینه پررنگ کردن برند خود تلاش کنند تا در نهایت بتوانند به نتیجه قابل توجهی برسند. با توجه به این موارد می تواند گفت صنعت بازی سازی ایران پتانسیل بالایی برای رشد دارد.

trex game studio

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب


  روانشناس ایرانی در لندن   |   ساخت وبلاگ   |   دستگاه آب قلیایی دکتر مومنی  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! رپورتاژ آگهی ثبت کن و دیده شو !! مشاهده